Asia

Najib kutuk keras tindakan menjijikkan Korut sandera warga Malaysia

4.4K
DILIHAT
/
0
SHARE
/
17:09
07 MAR 2017
Najib Razak. Foto: Reuters
Editor
Abdullatif Assalam
Sumber
Antara

Rimanews - Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mengutuk keras "perilaku menjijikan" pemerintah Korea Utara yang mencegah warga Malaysia pulang. Dia mendesak pemerintah Korut segera membebaskan mereka demi menghindari eskalasi lebih jauh terkait krisis diplomatik kedua negara.

"Saya mengutuk keputusan Korea Utara mencegah warga Malaysia meninggalkan negara itu," ujar Najib dalam pernyataan yang dikeluarkan Kantor Perdana Menteri, hari ini, dikutip dari laman The Star. "Perilaku menjijikkan yang jelas-jelas menempatkan warga kami sebagai sandera ini adalah pengabaian total terhadap semua hukum internasional dan norma-norma diplomatik.

"Sebagai bangsa yang cinta damai, Malaysia berkomitmen menjaga hubungan baik dengan semua negara. Namun, melindungi warga kami adalah prioritas pertama saya, dan kami tidak akan ragu mengambil semua langkah yang diperlukan ketika mereka terancam," katanya.

Malaysia berencana menggelar rapat darurat Dewan Keamanan Nasional terkait penyanderaan warga mereka oleh Korut. 

"Saya juga telah menginstruksikan Inspektur Jenderal Polisi Diraja Malaysia untuk mencegah semua warga Korea Utara di Malaysia meninggalkan negara ini sampai kita yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korea Utara," tambah Najib. "Kami menyerukan kepada pemimpin Korea Utara untuk memungkinkan warga negara kami segera meninggalkan Korea Utara untuk menghindari eskalasi lebih lanjut."

Terbaru
22 Mei 2017 | 17:03
3 pendaki tewas di Everest